ISS

Już od paru tygodni na zachodnim niebie króluje Wenus. W tych dniach, gdy nie ma Księżyca, Wenus jest zdecydowanie najjaśniejszym obiektem na nocnym niebie. Dziś doszła jej konkurencja. O 19:52 nad zachodnim horyzontem pojawiła się Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) – przemknęła blisko Wenus i po paru minutach zniknęła za wschodnim horyzontem.  Dziś stacja nie była …

Więcej...

Widziane bez wychodzenia z domu

Nie żebyśmy się w ogóle z dmu nie ruszali, bo zromadzenia dwuosobowe i dwupsowe w lasie nie są jeszcze zakazane. Ale można też dużo zobaczyć bez wychodzenia z domu – fotel pod okno, w jednej ręce lornetka, w drugiej aparat, w trzeciej kubek czegoś, w czwartej książka… Rudzik w zimowej scenerii – pewnie żałuje, że …

Ptasia wiosna

Astronomiczna właśnie się staje, a ptasia wiosna już do Przecznicy nadeszła. Tak przynajmniej sądzę po liczbie gatunków – ptaków i nie tylko – które się w ostatnich dniach pokazały. A dokładniej mówiąc, stało się to pomiędzy niedzielą a wtorkiem mijającego tygodnia, gdy cieszyliśmy się słońcem i wysokimi tempersturami. W ciągu tych trzech dni zaobserwowałem pierwszy raz tej …

Tłoczyna

Zwykła wycieczka na Tłoczynę z poszukiwaniem niezwykłego miejsca. Niedziela od rana dobrze się zapowiadała – choć lekko mroźno po nocy, bezchmurne niebo zachęcało do dłuższego spaceru. Wybieramy się standardowym szlakiem na Tłoczynę, obchodząc ją od zachodu i wchodząc na jej szczyt od południa.  Od wysokości ok. 650m n.p.m. widzimy resztki śniegu a strumienie są jeszcze …

Bobrza robota

Bobrów na Stawach Rębiszowskich nie widzieliśmy, ale udało nam się zapuścić głębiej w ich rewir, gdzie bez wysokich kaloszy wejść trudno. A takowe nie przypadkiem mieliśmy na nogach. Bobrza tama na strumieniu płynącym wzdłuż stawów. Tama długa na ponad 10 metrów, wyska i gruba na ponad metr. Kawał inżynierskiej roboty, dzięki której powstało lustro o …

Wyprawa na Lasek

Dni robią się coraz dłuższe, robi się więc miejsce na dodatkowy wieczorny spacer z psami. Dziś przechadzka na Lasek, bo ładne światło z tamtej strony padało. Widoki nieba tak ładne, że aż kiczowate – ale nie sposób się powstrzymać.   Pierwsze zdjęcie jeszcze spod domu. Pod górkę nad Stożek Widok ze Stożka (pozdrawiamy Domek pod …

Wieczorne niebo

Wczesnym wieczorem w poniedziałek mogliśmy obserwować pierwszy i największy tegoroczny superksiężyc. Poza księżycem najjaśniejszym obiektem na niebie w pierwszej połowie marca jest Wenus, którą może obserwować jakieś 30 stopni nad zachodnim hryzontem. Świeci niemal jak latarnia. A dziś wieczorem ok. 19:30 przez nasze przecznickie niebo przemknął konwój satelitów Muska (projekt Stralink). Przelot trwał kilka minut, …

Odrobina zimy

Wykorzystując słoneczną aurę, wybraliśmy się na Stóg i Smrek by zobaczyć jak wygląda prawdziwa zima – pierwszy i pewnie ostatni raz tej zimy. Startujemy z niemal wiosennej stacji i dolnej. Trwała pokrywa śnieżna zaczyna się mniej więcej w połowie trasy kolejki, na szczycie śniegu jest niecały metr. Cała trasa zjazdowa ładnie dośnieżona.  W kilkanaście minut przensimy …